Koncepce rozvoje MŠ Praha 9 – Hostavice, U Hostavického potoka 803/71
Úvod:
Mateřská škola představuje jednu z možností, jak doplnit rodinnou výchovu a pomoci tak zajistit dětem od jejich útlého věku prostředí s dostatkem mnohastranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Propojením všech zásadních komponentů, jež přímo předškolní vzdělávání ovlivňují, chceme docílit vysoké kvality v přípravě dětí na další životní a vzdělávací cestu, optimálně rozvíjet jejich osobnost, podporovat zdravý tělesný vývoj a osobní spokojenost.
Hlavní cíle:
Cíle celkové působnosti školy a Školního vzdělávacího programu „Barvy života“ jsou odvozovány jak z individuálních, tak i společenských potřeb. Nevztahují se pouze na rozvoj rozumových schopností, ale i k osvojování si sociálních a dalších dovedností, duchovních, morálních, estetických hodnot a žádoucích vztahů k ostatním lidem i ke společnosti jako celku. Zaměřují se na rovinu osobnostního rozvoje:
- rozvoj osobnosti dítěte s ohledem na jeho potřeby, možnosti a zájmy cestou přirozené výchovy;
- naučit děti samostatně myslet a projevovat se jako demokratický občan v souladu s morálními hodnotami;
- vytvářet dobré a dostatečné základy klíčovým kompetencím tak, aby se staly podstatným příslibem na další životní a vzdělávací cestě dětí.
Plánovaný rozvoj školy
Vize:
Do roku 2025 chceme být efektivní, otevřená, moderní mateřská škola, která je založena na dobrých vztazích mezi dětmi, zaměstnanci a zákonnými zástupci. Pro výchovně vzdělávací práci vytvoříme bezpečné zázemí se stabilním kvalitním týmem pracovníků využívajících moderní metody, kde se děti připraví na vstup do dalšího vzdělávání, ale i na jejich budoucí život. Chceme být školou, která bude vyhledávána pro svůj individuální a vstřícný přístup, pozitivní klima a příjemné prostředí otevírající prostor celkové úspěšnosti všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu.
Mise:
Vytváříme pro děti přirozené, bezpečné a přátelské prostředí, ve kterém je plynule a nenásilně rozvíjíme ve všech vzdělávacích oblastech s rozšířenou environmentální a multikulturní výchovou. Děti směřujeme k tomu, aby při opuštění mateřské školy byly osobnostmi jedinečnými, samostatnými, sebevědomými, sebejistými, tolerantními, schopnými uvažovat, tvořivě přemýšlet, majícími radost ze života a chuť učit se a poznávat okolní svět.
Aby naše mateřská škola nadále fungovala jako optimálně sladěný celek, který dosahuje efektivních výsledků ve výchově a vzdělávání, je třeba při plánování dalšího rozvoje směrem ke zvyšování kvality:
- akceptovat déle trvající i nově vznikající sociální, legislativní a ekonomické faktory určující dlouhodobé vlivy na organizaci;
- analyzovat výchozí situaci, zaměřit se na maximální využití vnějších příležitostí, vyzdvižení stránek, které jsou strategicky významné, eliminovat ohrožení a slabiny organizace;
- stanovit strategie vedoucí ke splnění hlavních cílů školy a posilující její image;
- podporovat zaměstnance v pozitivním přístupu k dílčím změnám, dívat se na změny z více hledisek, dokázat srozumitelně objasnit jejich potřebu;
- vytvořit podvědomí v mysli veřejnosti o tom, oč škola usiluje, kam se ubírá, čeho chce dosáhnout, jak vidí sama sebe.
Dlouhodobý záměr v oblasti materiální
Vytvářet dětem optimální a zajímavé materiální zázemí, které umožňuje smysluplnou realizaci každodenního programu.
Strategie:
- pečovat a udržovat stávající vybavení;
- dovybavit zahradu hračkami, herními prvky, výukovými panely;
- zvelebit prostředí školní zahrady zajištěním přirozeného stínu výsadbou nových stromů a keřů;
- rozšířit výukové programy do tříd pro využití interaktivních tabulí;
- uskutečnit vylepšení estetického vzhledu budovy školy;
- postupně doplňovat výukové pomůcky a materiál.
Dlouhodobý záměr v oblasti životosprávy:
Navozovat a udržovat pocit dobré tělesné, duševní a sociální pohody, vyrovnanosti s vnějšími i vnitřními nároky, tedy dobrého zdraví.
Strategie:
- udržovat zdravé prostředí mateřské školy a jejího okolí, vnitřní pohodu, podporovat zdravou výživu a zdravý pohyb;
- podporovat a udržovat zdraví všech aktérů vzdělávání, nenásilně propojit klíčové komponenty → dítě + škola + rodina;
- vytvářet a podporovat příležitosti pro aktivní život dětí, pro společnou tvorbu hodnot;
- dodržováním zásad zdravého životního stylu dětí, poskytováním vhodného příkladu dospělých, zajišťovat prevenci civilizačních chorob a závislostí.
Dlouhodobý záměr v oblasti psychosociální:
Rozvíjet a udržovat kvalitní mezilidské vztahy mezi dětmi i dospělými, které podporují a stimulují přirozený přechod od nezávazného dětství k systematickému vzdělávání.
Strategie:
- respektovat vývojové hledisko dítěte, podporovat jeho přirozenou zvídavost zajímavými náměty k činnosti;
- posilovat vědomí dítěte, že již něco umí a zná;
- respektovat potencionalitu každého dítěte, jež představuje bohatství vývojových možností;
- promyšlenými postupy a vzdělávací nabídkou směrovat dítě ke svobodné volbě činností a aktivit;
- dávat dítěti příležitost hrát si, řešit samostatně různé praktické úkoly, ale také respektovat pravidla, naslouchat druhým a srozumitelně se vyjadřovat;
- podporovat samostatné a tvořivé jednání dětí, vytvářet podmínky pro přirozené vyrovnání se se svým prostředím;
- systematicky přispívat k naplnění potřeby citových a sociálních vazeb, vytvářet a udržovat prostředí pro rovnocenné postavení všech dětí.
Dlouhodobý záměr v oblasti organizační
Být dítěti dobrým průvodcem na jeho cestě za poznáním, připravovat prostředí a nabízet příležitosti k poznávání, přemýšlení a porozumění. Zajistit takové vzdělávací prostředí, jež podporuje aktivní učení dětí a umožňuje jejich optimální rozvoj v souladu s individuálními dispozicemi.
Strategie:
- vytvářet a realizovat vzdělávací projekty a podpůrné programy vycházející ze života dětí nebo navazující důležité události v jejich okolí;
- společně sdílet příklady dobré praxe, nové poznatky a zkušenosti pro zvýšení kvality vzdělávání;
- podporovat individualizaci ve vzdělávání, systematicky rozvíjet vnitřní potenciál každého dítěte a umožnit mu navázání na vlastní zkušenosti a dovednosti;
- věnovat pozornost cílevědomé přípravě dětí před zahájením povinné školní docházky, posilovat jejich aktivitu, samostatnost a tvořivost, poskytnout podporu při vyrovnávání vývojových nerovnoměrností před vstupem do základní školy;
- uplatňovat činnostní a prožitkové metody, objevování, experimentování, řešení problému, rozvíjet kritické myšlení dětí (podpora rozvoje zdravého životního stylu, rozvoj kulturní, matematické, čtenářské a digitální gramotnosti, podpora polytechnické a ekologické výchovy);
- podporovat sociální a emoční vývoj dětí (vytváření a dodržování pravidel, posilování prosociálnosti a pozitivního vztahu k ostatním lidem, rozvíjení zdravého sebevědomí a odpovídajícího sebeovládání, poskytování příležitosti všem dětem zažít úspěch).
- podporovat zdravý tělesný rozvoj a posilovat tělesnou zdatnost dětí;
- vytvářet inkluzivní prostředí, zajistit odpovídající podpůrná opatření pro nadané děti i pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními.
Dlouhodobý záměr v oblasti řízení školy:
Posilovat efektivní řízení založené na týmové práci, vytvářet zdravé pracovní klima podporující vytváření zdravých pracovních vztahů a žádoucí kultury.
Strategie:
- zkvalitňovat existující funkční organizační strukturu, zařazovat správné lidi na správné místo;
- orientovat se na participativní způsob řízení, podporovat práci v týmu;
- posilovat funkční evaluační, kontrolní a hospitační systém, konstruktivně využívat výstupy k optimalizaci vzdělávacího procesu a celkové působnosti školy;
- zefektivňovat materiálně technické podmínky (stabilní ekonomika školy, materiálně technické vybavení, úzká spolupráce s ekonomkou a školní jídelnou).
- využívat a rozvíjet informační systém, uplatňovat přímou a otevřenou komunikaci rozvíjející sdílení zkušeností, soudržnost týmu, vzájemnou důvěru a odpovědnost, podporovat pozitivní přístup ve vedení lidí.
- motivovat a sjednocovat zaměstnance společně sdílenými hodnotami, přesvědčením, představami a normami, rozvíjet univerzální morálku, kterou přijímají a dodržují.
Dlouhodobý záměr v oblasti personální:
Podporovat profesní rozvoj zaměstnanců tak, aby uměli konstruktivně využívat svůj potenciál ve prospěch růstu procesní kvality a ostatních funkcí školy.
Strategie:
- vycházet z principů učící se organizace;
- sestavit a realizovat plán osobního a profesního rozvoje všech zaměstnanců v souladu s potřebami školy i vlastních zájmů na základě pravidelné reflexe práce jednotlivců i školy jako celku;
- uplatňovat kolegiální podporu, vytvářet příležitosti pro společné sdílení informací a zkušeností směřující k rozvoji kreativity a inovace v oblasti profesních kompetencí;
- podporovat možnosti samostudia, využívat odborné literatury, tiskovin a dalších relevantních informačních zdrojů rozvíjejících schopnost propojit teorii s praxí;
- posilovat důležitost vedení pedagogického portfolia a využívání Kompetenčního modelu kvalitní pedagogické praxe jako autoevaluačního nástroje pro další profesní rozvoj.
Dlouhodobý záměr v oblasti spolupráce s rodiči:
Rozvíjet aktivní spolupráci s rodiči, podporovat vzájemnou komunikaci, zvyšovat důvěru ke školnímu prostředí, stát se vyhledávaným místem s dobrou pověstí.
Strategie:
- pokračovat v optimálně nastavené spolupráci s rodinou založené na otevřené komunikaci;
- podporovat a udržovat optimální partnerství, ochotu vzájemné spolupráce;
- společně sdílet informace o vzdělávacích potřebách, pokrocích a dosažených výsledcích dětí, domlouvat se na dalších postupech ve výchově a vzdělávání;
- nadále realizovat společné aktivity, poskytovat poradenský servis;
- dostat se více do podvědomí rodičovské i širší veřejnosti, propagovat a prezentovat mateřskou školu prostřednictvím pravidelně aktualizovaných školních webových stránek, v regionálních denících (Čtrnáctka) a účastí na kulturních akcích, soutěžích nebo výstavách.
Dlouhodobý záměr v oblasti vzdělávání dětí se SVP:
Vytvářet kvalitní inkluzivní prostředí, jež umožňuje všem dětem v maximální míře rozvoj jejich vnitřního potenciálu a prostřednictvím získané jistoty, bezpečí, psychické stability a formování optimální osobní samostatnosti.
Strategie:
- uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem a metod vzdělávání;
- realizovat všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání dětí;
- směřovat k osvojení specifických dovedností na úrovní odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky;
- intenzivně spolupracovat s rodiči, školskými poradenskými zařízeními i s dalšími odborníky;
- zajistit přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.
Dlouhodobý záměr v oblasti vzdělávání dětí nadaných:
Vytvářet kvalitní podnětné prostředí, jež umožňuje všem dětem v maximální míře rozvoj jejich vnitřního potenciálu, vlastní aktivity, samostatnosti a tvořivosti.
Strategie:
- uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem a metod vzdělávání;
- realizovat všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání dětí;
- nabízet aktivity podle zájmů a mimořádných schopností dětí;
- zajišťovat rozvoj a podporu takovým způsobem, aby nebyla jednostranná a neomezila pestrost a šíři obvyklé vzdělávací nabídky;
- intenzivně spolupracovat s rodiči, školskými poradenskými zařízeními i odborníky.
Závěr:
Hlavní cíle a dlouhodobé záměry jsou nastaveny tak, aby naše mateřská škola nadále rozvíjela a posilovala svoji dobrou pozici instituce v MČ Praha 14 s kvalitním a podnětným zázemím, jež získá velkou pozornost a sympatie všech účastníků a příznivců předškolního vzdělávání.
Ing. Markéta Havelková, Ph.D.
ředitelka MŠ Hostavice